Flodbølgekatastrofen skjedde i et område av verden hvor mange tur- og reiseoperatører hadde aktivitet.
Nytttg nytt fra reiselivsbransjen!
Erfaringer fra tsunamikatastrofen har ført til at reiselivsbransjen nå har regelmessige møter med UD der de utveksler informasjon. De samarbeider også i beredskapsspørsmål gjennom 2 møter pr år.
Videre kan de fortelle at det var avholdt en beredskapsøvelse 15. – 16.januar i år i samarbeid med UD. Rolf Forsdahl som er reisebransjedirektør i Handelens- og Servicenæringens Hovedorganisasjon HSH holdt foredrag for de skandinaviske ambassadene i Athen i april i forhold til en tenkt katastrofe i Hellas.
Så dere – det har nyttet å ”fighte” – det har blitt konkrete resultater av det!
Fra Norsk ReiselivsForum – NRF
Fra Norsk ReiselivsForum NRF (en ”datterorganisasjon” til HSH og som Forsdahl også leder) får vi opplyst at der regner de med at det i det aktuelle tidsrommet var ca 5.000 nordmenn i Phuket-området, og ytterligere 2000 i Thailand. Pga individuelle reiser og langtidsferierende er tallet kun et estimat, da det ikke har vært mulig å innhente helt nøyaktig dokumentasjon.
Disse selskapene bl.a. hadde sørget for at alle disse menneskene hadde kommet seg til Thailand:
Alle reisearrangørene koordinerte innsatsen fra første dag med reisebransjedirektøren i HSH og UD som en del av hele gruppen som var i sving. MyTravel håndterte flykapasitetsspørsmålet på vegne av alle. De omdirigerte egne maskiner samt koordinerte transport med SAS-maskinen som UD skaffet til veie.
Evakueringen startet ca 4 timer etter katastrofen var et faktum med et MyTravel fly.
Forsdahl sier i sin orientering til oss:
1) Apollo, Mytavel og Star Tour var de sentrale aktørene under katastrofen - i tillegg hadde Orkideekspressen en del gjester i Thailand. Orkideeks. er reisebyrå og ikke arrangør.
2) Arrangørene koordinerte innsatsen fra dag 1 med meg/UD som en del av apparatet. MyTravel håndterte flykapasitetsspørsmålet pva de alle, og de omdirigerte egne maskiner samt koordinerte transport med SAS-maskineen UD skaffet til veie. Evakueringen startet ca 4 timer etter katastrofen med et MyTravel-fly som landet i Stockholm. Hver av operatørene konsentrerte seg i første omgang om egne gjester men det ble raskt til at man bare fylte flyene med nordmenn.
Det dukket opp en del problemstillinger:
* Mennesker som ikke kunne dokumentere identitet
* Mennesker som på egen hånd reiste fra Phukte til Bangkok og derfra hjem p egen hånd
* Mennesker som ikke var direkte berørt av katastrofen og som ikke ville hjemsendes
* Problemer med å se behov for medisinsk bistand og dermed tilretetlegge adekvat transport
Reisearrangørene hadde raskt oversikt over egne gjester, mens det var vanskelig å få oversikt over andre nordmenn/skandinaver (i denne fasen skilte man ikke på nasjonalitet for skandinaver) . UD hadde rekvirert ambulansefly, og det viste seg at behovet for båretransport var mindre enn forutsatt. Chartemaskinene til MyTravel tok med seg hjelpepersonell og utstyr på returflygingene. "SAS-broen" kom i gang ca halvannet døgn etter den første evakueringen pga problemer med å få fly/mannskap.
Reisearrangørene bisto UD i arbeidet med lister over savnede. Både Europeiske Reiseforsikring og Sjømannsmisjonen var del av "kriseteamet" som bestod av operatørene, UD og oss i organisasjonen.
3) Det er utarbeidet en bransjebedskapsplan (se vedlegg) og de enkelte aktørene har gjennomgått og der det er mulig, forbedret egne planer. Ved hendelser i utlandet blir jeg automatisk varslet av UD-vakta. og kan iverksette nødvendige bransjetiltak.
4) Oppfølging av skadede og traumatiserte personer er helsemyndighetenes ansvar og ligger utenfor vårt område.
5) UD har omarbeidet berderskapsplanene ikke minst i forhold til uteapparatet. Det er nedsatt en permanent krisegruppe som reiser ut ved første signal om katastrofe. Det har vært avholdt flere øvelser både ute og her i Norge, hvorav en stor øvelse som dro inn alle potensielt berørte parter (oss, politidirektoratet etc).
Mvh Rolf Forsdahl