VARSLET IKKE: UD varslet ikke Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) og Justisdepartementet (JD), selv om det allerede tidlig på dagen 26. desember må ha framstått som klart at katastrofen også angikk dem.
LEDELSESSVIKT: Det var mangelfull personalledelse, organisering og oppfølging av ansatte i UD. Disse fikk ikke forutsetninger for å gjøre en god jobb.
MANGLET BEREDSKAPSPLAN: UD manglet relevante beredskapsplaner både i Oslo og ved ambassadene, og ingen har øvd på katastrofescenario.
FORSTO IKKE: Ledelsen i UD hadde ikke god nok forståelse av helhetsbildet av situasjonen i katastrofeområdet slik at det kunne dannes grunnlag for en felles, tverrdepartemental innsats.
IKKE APPARAT: I den innledende fasen var det i UD mangel på telefonkapasitet, bemanningssystemer, system for registrering, ledelsesoppfølgning og informasjon.
SLAPP IKKE POLITIET TIL: Arbeidet med håndtering av registrering av savnede personer burde vært håndtert av politiet fra første stund.
TREGE MED STØTTESENTER: Et informasjons- og støttesenter for pårørende og en telefontjeneste burde ha vært opprettet så snart det ble klart at et større antall nordmenn var berørt av flodbølgekatastrofen.
MANGLENDE TEKNOLOGI: Lavt teknologisk nivå i informasjonsbehandlingen. Dette må skyldes manglende forståelse av behovet for å tilpasse virksomheten til informasjonssamfunnet.
SVIKT VED BANGKOK-AMBASSADEN:Arbeidet ved ambassaden i Bangkok var ustrukturert med svak internkommunikasjon, usikre beslutningsprosesser, uklare fullmakter og en betydelig underbemanning. Utvalget mener at hovedansvaret for denne svikten ligger hos ledelsen i UD i Oslo, som straks skulle ha forstått situasjonen og øyeblikkelig sendt betydelige forsterkninger.